Thursday 22 March 2012

~ Tutorial Teknik Memakai Bulu Mata Palsu ( Eyelashes)~

Selamat Petang Semua Bloggersss....

Skarang Yaya nk tunaikan janji manis mu.... muahhh!!!


Tutorial kali ini khusus buat rakan2 Yaya yang teruja nk ikut tren masa skrg iaitu pemakaian bulu mata palsu...

Ekceli...x ssh pn nk pakai benda alah ni..cuma kn tau teknik yg betul jer... Bila kita lihat tren zaman milinium ni, pemakaian bulu mata palsu amat digemari kaum wanita kerana ianya mampu membuatkan mata menjadi lebih cantik dan menarik..Dulu2 nyer...Yaya pn sama gak dok pikir bulu mata palsu hanya artis2 jer yang pakai. Xpun dipakai time nk kawin, bertunang or menghadiri 'dinner'. tapi sekarang tidak lagikkkk..... zaman udah berubah ..nk p dating pn pakai bulu mata...nk 'outing' ngan kekawan (budjet nk cun ler gamaknya aritu) pn nk pakai bulu mata gak... x kesah ler den nunnn oiii... janji korang hepiii..

Ok...tutorial kali ni Yaya akan terangkan step by step camner nk pakai bulu mata palsu kasi cantik dan menarik xde selebet...selebet...
"
"
"
"
"
"
"


1. 1st sblm kita membeli bulu mata palsu, kita kena sesuaikan dengan aktiviti yg nk dijalankan...cthnya: utk sanding/kawin --> gunalah bulu mata yg agak tebal dan panjang.
Jika nk penampilan 'natural', pilihlah bulu mata yang tidak terlalu panjang & tebal dengan volume sedikit jarang... 

"
"
"
"
"
"
"



Mata model sebelum make up & sebelum memakai bulu mata palsu

"
"
"
"
"
"
"
2. Sepitkan bulu mata 'original' dengan menggunakan penyepit bulu mata dan tunggu beberapa saat sehingga bulu mata menjadi lentik. ini harus dilakukan untuk mengelak dr perbezaan ketara antara bulumata 'original' dgn 'palsu'.


"
"
"
"
"
"
"




3. Applykan maskara 'waterproof' dgn cara 'zig zag' selapis pada bulu mata (jgn tebal). 



4. Untuk memastikan bulu mata palsu sesuai dengan mata anda, ianya haruslah diukur dengan garis mata sblm memakai. Jarakkan beberapa milimiter dari hujung mata bahagian dalam agar bulu mata palsu tidak menusuk mata anda setiap kali berkelip...ini juga bertujuan untuk menampakkan kekemasan semasa memakai.

5. Guntingkan hujung bulu mata palsu jika ianya terlalu panjang (bahagian luar) sehingga ianya sesuai dengan garisan mata anda... jgn terlalu pendek..ini akan membuatkan mata anda nmpk janggal.


"
"
"
"
"
"
"




6. Aplikasikan gam (khusus utk bulu mata palsu) keseluruh bhgn pangkal bulu mata palsu.

"
"
"
"
"
"
"



7. Tunggu beberapa saat sampai gam menjadi separuh kering sambil melenturkan bulu mata palsu dlm bentuk U dengan cara perlahan dan berhati-hati...
(cara ini senang utl di applykan ke mata) 

"
"
"
"
"
"
"



8. Tempelkan bulu mata palsu tepat pada garis pertumbuhan bulu mata ( Yaya lebih suka mulakan dibahagian 'center' seterusnya ke hujung luar dan dalam mata.

9. Gunakan eyeliner (sebaiknya eyeliner cair) pada garis bulu mata untuk menutupi sambungan bulu mata palsu.

"
"
"
"
"
"
"



10. Apply kan maskara dengan cara zig-zag supaya dapat satukan bulu mata asli dengan bulu mata palsu. Skali lagi kita gunakan penyepit bulu mata utk menggabungkan bulu mata original dengan palsu.


"
"
"
"
"
"
"




Beginilah hasilnya...cantikkan...hihiihii..sesuai utk pergi dinnier or 'outing'
"
"
"
"
"
"
"



Dengan gabungan make up + bulu mata palsu, mata model nie nampak menarik sekali gus menonjolkan kecantikan mata pemakainya
"
"
"
"
"
"
"


 U LooK Gorgeous.......!!!!!!




p/s : Buat pengetahuan smua.... bulu mata palsu boleh dipakai lebih dari satu kali jika kita menjaga dan membersih sisa2 gam sebelumnya. 


Selamat Mencuba...!!!




Sharing is Caring 


By :
Yaya Aziz


Jika ada apa-apa pertanyaan boleh hubungi Yaya melalui email yaya_luv@yahoo.com 

No comments:

Post a Comment